dinsdag 21 september 2010

Zweden # 1: How it all started.


Voordat ik deze categorie eigenlijk echt kan beginnen, moeten jullie natuurlijk eerst weten hoe, wat, waar, waarom et cetera.
Het begon allemaal al lang geleden. Mijn ouders voelden zich niet meer fijn in Nederland, met alle drukte en lawaaierige mensen. Dus, na een paar jaar ontevredenheid, besloten ze voorzichtig aan emigreren te denken. Ze gingen verhalen lezen over mensen die naar een ander land verhuist waren en hoe dat ging, ze keken op allerlei sites naar mooie plaatjes en zwijmelden bij uitzichten over perfecte bossen en meren die je hier in Holland niet bepaald (bepaald niet eigenlijk) meer hebt. Dit was trouwens nog niet eens in Zweden, maar een heel andere kant op: Frankrijk. Toen ze aan ons vertelden dat we waarschijnlijk binnen een paar jaar naar Frankrijk zouden verhuizen was ik geschokt. Niet dat ik niet verwachtte dat we ooit eens een keer zouden vertrekken, zoiets voelde ik al aankomen, maar Fránkrijk? Ik heb om een of andere reden altijd al een hekel gehad aan het land: De taal, de hooghartigheid van de mensen, de eeuwig hetzelfde landschappen... Ik wil hier niemand mee beledigen hoor, er zijn genoeg mensen die wél aardig zijn enzo, maar ja, ik zag het echt niet zitten.
Misschien vraag je je nu af: waarom werd het plotseling Zweden, de andere kant van Europa? Nou, niet door mijn tegenzin, dat zou niet kunnen opwegen tegen de verkasdrang van mijn ouders en zus (die werd helemaal gek toen ze het hoorde, ze had er súperveel zin in! Mijn broertje vond het trouwens net als ik niet echt een geweldig idee), maar om de dómste reden ooit (maar eigenlijk ook wel grappig): Mijn vader was aan het lezen op een Franse verhuissite, en op van die sites zijn dus altijd reclames voor andere websites en merken enzo. Nou, in één van die blokjes in de sidebar stond: Verhuizen naar Zweden? Mijn vader klikt erop, en BAM! Daar was de eerste stap gezet.
Daarna ging het eigenlijk allemaal heel snel: Mijn ouders kochten een cursus Zweeds, en het plan was dat mijn vader na dat we er op vakantie waren geweest zou gaan solliciteren als we het in het land zelf ook nog leuk vonden, maar dat werd  al gelijk omgegooid: Op een sollicitatiebrief die hij stuurde (in het Zweeds!) kreeg hij gelijk reactie: komt u maar proefspel doen meneer! (Mijn vader speel in een orkest als eerste violist, het KCO voor de kenners ;)) Om een lang verhaal kort te maken, hij gaat daarheen, wordt na de audities gelijk aangenomen, en in februari kan hij beginnen.
Daar zit je dan, wetend dat je binnen een paar maanden in een wildvreemd land met wildvreemde mensen en een wildvreemde taal zit.. (Leuk woord trouwens he, wildvreemd ;))
Dus, nu staat mijn geliefde huis te koop, en zijn we druk op zoek naar een nieuwe. Voor diegene die geïnteresseerd zijn, hier is de site van de makelaar: klik
Hopelijk verkopen én kopen we binnenkort een huis, dan hebben we die stress tenminste al gehad...

Pfoeh, dat was een lang artikel! Hopelijk hebben jullie het overleefd tot het einde ;) Morgen komt er als het goed is weer een artikel, reageer alsjeblieft, it would make my day!

xx Eva

1 opmerking:

  1. ik wist helemaal niet dat je ouders eerst naar Frankrijk wilden? en ook niet hoe het allemaal zo was gekomen?
    whatever, ik ga jou heeeeel erg missen!! en jij gaat een heeel groot afscheidsfeest geven (met 3 personen xd) op een dag dat ik school heb!! en dan....................................
    ............................ geef ik je een cadeautje!
    xx
    D

    BeantwoordenVerwijderen